ישראל היום: פרופ ירמי פינקוס על "האיש שהגדיר ילדות עברית"

חדשות ואירועים

ישראל היום: פרופ ירמי פינקוס על "האיש שהגדיר ילדות עברית"

כשירמי פינקוס החל לחקור את חייו ויצירותיו של הסופר והמשורר לוין קיפניס, חתן פרס ישראל לספרות ילדים, הוא לא חשב שההזדהות עם היוצר הפורה תהיה כה עמוקה. "היצירות של קיפניס היו דידקטיות בעיניי", הוא מספר, "אך זמן קצר לאחר שציונה קיפניס, כלתו, נתנה לנו יד חופשית לחפור בארכיונו, גיליתי איש הרבה יותר מעניין ממה שחושבים – חולם, צבעוני, סטודנט בבצלאל, גרפיקאי, מהפכן וחלוץ של ממש".

פינקוס, מאייר, קומיקסאי וסופר, נחשף לקורפוס הענקי של קיפניס במסגרת חיפוש חומרים ל"ספריית נח", הוצאת ספרי הקומיקס לגיל הרך שהקים לפני שלוש שנים עם המאיירת ויוצרת הקומיקס רותו מודן. השניים חרתו על דגלם ליצור מדף של קלאסיקה עברית – שירה וספרות לילדים – מלווה בקומיקס, בדגש רב על פורמט מושקע קבוע (הספרים צרים וארוכים, עם פסים צבעוניים בשידרת הספר) ואיכות דפים והדפסה גבוהה.

התוצאה היא "סיפורי בוקר" (מודן), שמעניקה חיים חדשים לשלושה סיפורי מעשיות קצרצרים, ששניים מהם – "המאחרת מתעוררת" ו"מעשה בשלושה עצלים" – הופיעו במקראה המיתולוגית "גן גני" של קיפניס וימימה טשרנוביץ, ואילו הסיפור השלישי, "מעשה ברם", יצא כספר נפרד. דרך איוריה הנפלאים והמצחיקים של נעם וינר אנחנו מתוודעים לגיבורים קטנים ועצלנים שמתקשים לקום בבוקר, גם לאחר שתזמורת המשטרה המיוחדת ומכבי אש מנסים להילחץ לעזרת האם, או לנוכח התגייסות משפחתית שלא היתה מביישת יחידת צה"לית מובחרת.

בראש העמוד: איור של נועם ויינר מכריכת הספר "סיפורי בוקר" (יח"צ)

בודק...