חנוכת חדר העיון ע"ש דן ריזינגר

חדשות ואירועים

חנוכת חדר העיון ע"ש דן ריזינגר

מורשתו של דן ריזינגר, עיצוביו האייקונים ושוברי המוסכמות גם אחרי שישה עשורים הם חלק בלתי נפרד מהשפה החזותית המקומית.  

הם מלווים אותנו במרחב הציבורי, כשאנחנו עושים קניות, מתדלקים את המכונית, טסים לחוץ־לארץ, קוראים עיתון, מתבוננים בנוף הארץ בזמן נסיעה בכביש ואפילו שאנחנו חולים וזקוקים לתרופה. שפע הצורות והצבעים בהם השתמש דן לאורך עשרות שנות יצירתו העשירו את השפה החזותית המתפתחת בארץ, עיצבו דיאלוג חדשני עם השפה העברית והרחיבו את שאלת הסגנון המקומי לשאלות של חלל, מרחב ציבורי וכמובן זהות בינלאומית.  

"מדף הספרים" של ריזינגר, שחוגג את ביתו החדש במרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל, נפתח לעיון אקדמי במטרה לאפשר הכרות עם עולם ההשראה והמחקר של דן עצמו. בספריה ניתן למצוא ספרים שבחר דן לעיין, ספרים שבחר להשתתף בעריכתם או עיצובם, ספרים שניתנו לו במתנה וספרים שהוקדשו לעבודתו. ספרים אלה, משקפים, דרך עיניו של דן, את תהליך התגבשותן של גישות בעיצוב בארץ ובעולם, הקושרות יחד מעצבים, חלומות, תקוות ואידיאלים לכדי שפה חזותיות חדשה. 

לרגל השקת חדר העיון בחרנו להציג שני מהלכים מתוך מאות – מתוך כוונה לחשוף במשהו את תהליכי העבודה שמאחורי אחד היוצרים הפוריים והמצליחים בישראל. הראשונה מתוך התערוכה דן ריזינגר: סביב שישה עמודים, אוצרים: יונה פישר, רוני כהןבנימיני, שהוצגה ב-2010  במוזיאון אשדוד לאמנות, מרכז מונארט ממנה נבחרו 7 עבודות צבע מתמטיות המייצגות את תורתו של דן בנוגע לצבע, קומפוזיציה ומערכות דו-ממדיות ותלת-ממדיות "נדמה לנו שאנחנו מתקדמים בקו ישר, אבל למעשה אנחנו לכודים לעולם בתוך סיפרלה אינסופית" אמר דן בראיון עם רוני כהן־בינימיני 'התהוות של שפה בצבע'.  

העבודות שתלויות בגלריה, הן אותן 7 שבחר דן לתלות בביתו בגבעתיים כשהן מלוות את היום יום המקצועי והמשפחתי. 

מהלך שני המוצג בחלל הגלריה, חושף לראשונה סקיצות, מחשבות בצבע  וקומפוזיציה כפי שנשארו על שולחנו ובמגירות הסטודיו לפני שלוש שנים. 

ריזינגר היה בין המעצבים המובילים ופורצי הדרך שהושפעו והשפיעו על מגמות בארץ ובעולם. הוא תמיד אמר שלהיות מעצב "זו חשיבה, זו אחריות, תהיה בן־אדם". הייתה בו שמחת חיים והנאה מקצועית שבאה לידי ביטוי בכל מפגש כמו בכל נייר שעבר תחת ידו. סיפור חייו, החברויות, הקשרים הבינלאומיים, הלימוד העצמי ותחומי העניין השונים מתגלים באופן קסום בספרייתו. כיווני מחשבה רבים כל כך מזמינים את הקהל החוקר למפגש עם מקורות ההשראה, סימנים של ידע ותחומי עניין שונים ומרתקים שהיו אבני דרך בעבודתו . חדר העיון ע"ש של דן ריזינגר נותן לנו הזדמנות יוצאת דופן להנכיח את המורשת החזותית המקומית בארץ ואת האנשים שעומדים מאחוריה. 

כמרכז מחקר, כמעצבים ומעצבות, כחוקרים וחוקרות, כבית ספר לעיצוב וכקהל אנחנו מבקשות להודות לדן ולמשפחתו על חברות נפלאה ועל תרומתם הנדיבה.

צילום: אחיקם בן יוסף

בודק...