המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר בראייה בטחונית. חלק א׳: לוחמה בזמן אמת

פרויקטים

המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר בראייה בטחונית. חלק א׳: לוחמה בזמן אמת

המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר פתחה קו הגנה בטחוני, המאפשר ומקדם פרויקטי גמר בהיבט מודיעיני-בטחוני בשיתוף גורמים בצה"ל, אגף מודיעין, ומול חברות ביטחוניות ידועות.

כמו כן, מעודדת המחלקה להנדסת תוכנה פיתוח רעיונות ופרויקטי יזמות בתחומים אלו.

במחלקה להנדסת תוכנה לומדים חיילים בשירות, חיילים בתוכניות לימוד, משוחררי קבע מחיילות שונים, ובוגרי יחידות טכנולוגיות, כגון 8200, 9900, ממר"ם ואופק.

לאחרונה, המחלקה קיימה שיתוף פעולה עם עמותת בוגרי יחידת 9900 באירוע לייב של המחלקה להנדסת תוכנה לבוגרי 9900 בפייסבוק, בו הציגה ראש המחלקה – ד"ר יונית רושו, בפני הבוגרים את הדרך האישית שלה מסטודנטית בשנקר לאקזיט ולפוסט-דוקטורט הראשון בשיתוף מל"מ (המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין) בצה"ל.

במקביל, המחלקה מקיימת הרצאות אורח בנושאים ביטחוניים הרלוונטיים לפרויקטי הגמר, כגון הרצאות ממוקדמות על זיהוי תצ"א, ניתוח והצגת מידע טיפולוגי במפות ועוד.

במהלך השנים האחרונות, סטודנטים רבים במחלקה להנדסת תוכנה בחרו להתמקד בפרויקטי הגמר שלהם בנושאים צבאים וביטחוניים מגוונים, מתוך חשיבה על מטרות מרתקות, כגון הקלה על קבלת החלטות בזמן לוחמה בשטח, שיפור מערך ותהליכי אימונים, חיזוק ירי מדויק, הרחבת יכולות עיבוד תצלומי אוויר, ניתוח שיח אויב ברשתות חברתיות, זיהוי פרופילים שקריים ועוד. כל אלו מתוך תחושת שליחות, בחירת תחומי הסייבר כאתגר הנדסי משמעותי, ומתוך ורצון ללמוד ולתרום בסוגיות ביטחוניות משמעותיות.

אחד הפרויקטים בתחום הוא RUTH, של הסטודנטים: תומר לוטן, נועה אילון, נטע רייכר, שגיא גרנות (בהנחיית ד"ר יונית רושו וד"ר עמית רש ובשיתוף עם אגף מודיעין בצה"ל).

המערכת משתפת מידע בין סוכני שטח המסייעת בתהליך קבלת החלטות ומשפרת את המודעות הסביבתית בזמן ניהול קרב ונוהל קרב. כיום המערכות הצבאיות עמוסות במידע גולמי המגיע מדיווחים ומקורות שונים. המערכת מעבדת את כלל המידע ומציגה אותו ללוחמים בשטח באופן שבו יוכלו לקבל תמונת מצב מעודכנת ממבט מהיר. המערכת מספקת ויזואליזציה ברורה וקלה להבנה ללוחמים בשטח ומפחיתה את הסיכוי כי מידע יתפרש בצורה שונה או יתפספס.

ראיינתי את תומר לוטן אחד ממתכנתי הפרויקט.

תומר, אשמח אם תוכל לספר קצת על הפרויקט, ואיך עלה הרעיון לנושא זה?

RUTH היא מערכת התמצאות גיאוגרפית המספקת תמונת מצב של המתרחש בשטח בזמן אמת ובכך משפרת את המודעות הסביבתית ומסייעת בקבלת החלטות."

אז איך הכל התחיל ?

"הפרויקט שלנו נולד כחלק משיתוף פעולה עם חיל המודיעין. הוסבר לנו הצורך שלהם במערכת צבאית משודרגת לניהול הלחימה בשטח והאפשרות לראות את המתרחש בזמן אמת גם מרחוק.

בהמשך להסברים על הצורך שלהם, ערכנו מספר פגישות עם קצינים מהחיל שהעלו בפנינו הדרישות למערכת אשר תעזור לכוח בשטח להבין את האיומים עליו ותעזור לו להבין כיצד לפעול. מהצורך הזה, גובש הרעיון למערכת RUTH."

"בסופו של דבר, התהליך שעברנו בעבודה על פרויקט הגמר שלנו תרם לנו רבות. היצירה של מערכת יש מאין, התכנון היסודי לפרטי פרטים ,ליישם את המערכת שתכננו על הנייר ולבסוף לעמוד על הבמה ולהציג אותה בפני קהל גרם לכולנו גאווה עצומה!"

צוות RUTH

פרויקט נוסף בתחום הוא הפרויקט ARMS של הסטודנטים: בן רייך, דור מלכה, טל צ'אושו, יגאל צסיס בהנחיית ד"ר עמית רש, גם כן עוסק בתחום הצבאי ומנסה לפתור בעיות מרכזיות בזמן לחימה.

ARMS באה לתת מענה למצב של כאוס ואובדן באמצעות מערכת חדשנית לניהול הכוחות בשטח ומתן יכולות תקשורת בתנאי קיצון לא שגרתיים. מהנדסי הפרויקט שירתו ביחידות לוחמות בצה"ל, ובכך יודעים לזהות את הצרכים המיוחדים של יחידה לוחמת בכוח צבאי, ולספק פתרון ממוקד ואיכותי.

 הפרויקט סוקר בהרחבה באתר גלובס.

ARMS

הפרויקט MOTOCOM, שנוצר ע"י הסטודנטים דניאל בן צבי ומיכאל לחובר (בהנחיית ד"ר יגאל הופנר ובשיתוף המחלקה לעיצוב תעשייתי), עוסק גם הוא בתחום הצבאי בזמן אמת בשטח, אשר נעשה בשיתוף פעולה עם מוטורולה ישראל.

מטרת המערכת: מערכת תקשורת שקטה בין חיילים בקרב בעזרת סט הודעות צבע ורטט: אש, חדל אש, לסגת, מצוקה.

המערכת מאפשרת תקשורת בין החיילים, המפקד והחמ"ל.

MOTOCOM

כמו כן, הפרויקט DRONE MESH של שי מלכה וגולן סבו (בהנחיית ד"ר עמית רש), מסייע בתחום הצבאי. הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה עם מוטורולה ישראל. מטרתו היא שליטה על נחיל רחפנים באזור מוכה אסון על בסיס רשת  MESH שמגדילה את טווח הרדיו.

DRONE MESH

שני פרויקטים נוספים שעוסקים בסיוע בשטח ללוחמים בזמן אמת:

MOTO EMS – בשיתוף פעולה עם מוטורולה ישראל. מטרת הפרויקט היא ייעול תיעוד והעברת מידע רפואי במהלך טיפול באירוע רב נפגעים ע״י שימוש בממשק קולי, זיהוי דיבור, מצלמה ושירותי ענן.

סטודנטים: יותם אקשוטה ומג'ד נואטחה. מנחה: פרופ' גרינגרד עמנואל.

MOTO  RECON-AR בשיתוף פעולה עם מוטורולה ישראל. מערכת ראש (Hololens) שמשתמשת במציאות רבודה ( AR ) לאפשר ללוחמים לסמן מטרה עם האצבע ולשתף את מיקום המטרה עם לוחמים אחרים (והחפ״ק) בזמן אמת תוך חישוב מיקום וזווית ראייה יחסיים

סטודנטים: יוגב חזקיה, ניר זיו, אורי אמודאי. מנחים: ד״ר אמנון דקל וד״ר יגאל הופנר.

בכתבת ההמשך יוצגו פרויקטים נוספים בנושא צבא אשר עוסקים בנושאים שונים ומטרות שונות לסיוע לצבא, שלא רק בזמן קרב.

נכתב ע"י מאיה ריקליס

בודק...