האסטרונאוט המזרחי הראשון: תערוכת רטרוספקטיבה חדשה לאסף חנוכה - ראש המחלקה לתקשורת חזותית

חדשות ואירועים

האסטרונאוט המזרחי הראשון: תערוכת רטרוספקטיבה חדשה לאסף חנוכה – ראש המחלקה לתקשורת חזותית

אנחנו שמחים להזמינכם לתערוכה החדשה של אסף חנוכה – ראש המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר – "האסטרונאט המזרחי הראשון", שתיערך במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון.

אסף מספר כי בישראל של תחילת שנות ה-80 לא הורגשה נוכחותם של גיבורי תרבות מזרחיים. בילדותו נעדרו מהמרחב הישראלי-תרבותי השתקפויות שלו ושל בני משפחתו. תחושת הנידוי יצרה אצלו ניכור כלפי התרבות המקומית ודחפה אותו למחוזות אחרים. אחד מהם היה תרבות הפופ האמריקאית ובמיוחד גיבורי העל שלה, שלכל אחד מהם הייתה זהות סודית; קלארק קנט, הפקיד הדהוי, הוא האלטר אגו של סופרמן, ממש כשם שהמזרחיות הישנה היא האלטר אגו של אסף חנוכה.

אסף חנוכה גדל על הפאתוס של גיבורי העל האמריקאים. לאורך שנות ילדותו הוא צייר שרירים, אגרופים וקרבות שנערכו בשמיים, וכשבגר עדכן את עבודותיו. היום יצירותיו מתארות חיים פשוטים וארציים, והוא מצייר את עצמו במקום שבו הוא נמצא, כאן ועכשיו, במציאות הישראלית היום-יומית. לידו שבים ומופיעים גיבורי העל יחד עם רכיבים רחוקים מהקומיקס האמריקאי של ילדותו – מצטרפים לדיוקן עצמי.

איור: אסף חנוכה

חנוכה כותב בעצמו את הטקסט הנלווה לאיורים, אך האיורים אינם מתארים אותו ישירות אלא מספרים סיפור ברובד אחר, חזותי. לכן, בחלק מהרצועות פענוח הקשר בין האיור לטקסט מוטל על הקורא. לאורך השנים שבהן אייר לעיתונים הוא נדרש למצוא דימויים חזותיים קליטים למונחים מופשטים למדי. מיומנות זו משרתת אותו עתה כשהוא תר אחר דימויים חזותיים כדי לתאר רגשות או מערכות יחסים. הוא שואל כלים מסחריים מעולם התקשורת החזותית ומשתמש בהם ככלי עזר ליצירת אוטוביוגרפיה.

האיורים של אסף חנוכה מעוררי התפעלות, מציאותיים עם הבלחות דמיוניות ומוגזמות. יש לו יכולת טכנית מעולה לבטא בקווים מעטים הבעות פנים מסוימות ומלאות רגש, הממחישות, יחד עם תנוחות הגוף של הדמויות, מצבי רוח בדיוק מפליא.

הזמנה לתערוכה אסף חנוכה

אסף חנוכה, נולד בשנת 1974, הוא אמן קומיקס וקריקטוריסט ישראלי. זוכה פרס אייזנר לשנת 2016 ופרס דוש לקריקטורה לשנת 2019. מתגורר בתל אביב עם אשתו, המאיירת והאוצרת הילית שפר, ושני ילדיהם.

התערוכה תתקיים במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס, ויצמן 61, חולון.

אירוע פתיחה: 20.06.22 בשעה 20:00

ימים ושעות פתיחה:

  • ימי א': המוזיאון סגור
  • ימים ב' ,ד': 10:00 – 13:00
  • ימים ג', ה': 17:00 – 20:00
  • ימי ו': 10:00-14:00
  • ימי שבת: 10:00 – 15:00

אוצר: צחי פרבר

בודק...