בואו להכיר כמה מבוגרי המסלול לתואר מתקדם בהנדסת חומרים פולימרים בשנקר

בוגרים

בואו להכיר כמה מבוגרי המסלול לתואר מתקדם בהנדסת חומרים פולימרים בשנקר

*הכתבה נכתבה ופורסמה במהדורת מרץ של מגזין PlasticTime

רבים מאיתנו בוגרי תארים אקדמיים שהקשר בינם ובין המקצוע הסופי שלנו רופף ביותר. גם אם למדתם הנדסת חומרים, כימיה או מכונות, את מספר הקורסים שלקחתם בפולימרים ופלסטיקה ניתן למנות על יד אחת.

המחלקה להנדסת חומרים פולימרים בשנקר חריגה בנוף הזה. תחת ידיה יוצאים מהנדסים ומהנדסות עם הבנה טובה, תיאורטית ומעשית, על העולם המקצועי שאליו הם נכנסים. המחלקה מציעה גם תארים מתקדמים, תואר שני ודוקטורט, בארץ ובחו"ל, בשיתוף מבחר מוסדות אקדמיים מובילים. בוגריה מאיישים עמדות מפתח בישראל ואף בעולם במגוון תחומים בתעשיית הפולימרים והפלסטיקה הכימיה ובחברות היי-טק, שהרי הפולימרים נמצאים כמעט בכל מקום.

משתלבים בכל תחומי התעשייה – החל מתעשיית הפולימרים והפלסטיקה ועד לחברות הזנק

שוחחנו כאן עם שלושה מבוגרי הפקולטה לתארים מתקדמים, במטרה לשפוך אור על המסלול ואפשרויות התעסוקה שהוא פותח בפני מסיימיו.

  • ד"ר יניר שקד הקים לפני כעשור את Plastics App, מעבדת מחקר ופיתוח לתירכובים, בה הוא משתף פעולה עם התעשייה המסורתית לייצור תרכובים מתקדמים וכן משמש כחממה לסטארט-אפים המעוניינים בתמיכה בתהליך הפיתוח. בעברו היה מנהל הפיתוח בפולירם והוא חתום על אחד ממנועי הצמיחה הנוכחיים שלה, הבונדירם. הוא עבד גם בכתר, ולסגירת מעגל לימד בשנקר סטודנטים לתואר ראשון באותה הפקולטה בה עשה את צעדיו הראשוניים. ד"ר שקד סיים תואר ראשון בשנקר ואת התואר השני והדוקטורט ב-UMass Lowell במסצ'וסטס כאשר הסגל בשנקר היה חלק מהוועדה המייעצת של התואר.
  • נטלי יוסף-טל, מהנדסת מו"פ במחלקת הפולימרים בחברת Security Matters. החברה מפתחת סמנים מולקולריים, אותם ניתן להטמיע בחומרי הגלם ובמוצרים סופיים וכך לבצע עקיבות ומידע על החומר, לאורך כל חייו, כולל בתהליכי מיחזור. היא בוגרת תואר ראשון ושני בשנקר והתמחתה בפולימרים ננו-מרוכבים על בסיס פלמור בקרינה.
  • רעות סמדג'ה סיימה גם היא לימודי תואר ראשון ושני בשנקר שם התמחתה בפיתוח שיטת בדיקת לא הרסנית למוצרי גומי. כיום עובדת רעות בצה"ל כראש מדור חומרים בחטיבה הטכנולוגית לזרוע היבשה. שם היא מהווה מקור ידע וסמכות טכנולוגית בנושאי חומרים ופולימרים.

מה מציע התואר השני בהנדסת חומרים פולימריים בשנקר?

"התואר השני נמשך שנתיים", מספרת לנו פרופ' חנה דודיוק, ראש לימודי תואר שני בשנקר, שכיהנה גם כחברת מל"ג בקדנציה הקודמת. "בוגרים מצטיינים יכולים להמשיך גם ללימודי דוקטורט, בתוכנית משותפת עם אוניברסיטת מסצ'וסטס לואל (UMass Lowell) שבארה"ב, בה הסגל האקדמי של שנקר משמש כמנחה וכיועץ לתואר. תכנית הלימודים שלנו היא היחידה מסוגה בישראל, וקיבלה לא רק את אישור המל"ג אלא גם את ברכת התעשייה המקומית. היא מוכרת על ידי מוסדות אקדמיים מובילים בעולם".

הלימודים והמחקר במהלך התואר השני כוללים שלוש התמחויות עיקריות:

  • פולימרים וטכנולוגיות מקיימות, במיוחד לאריזות מזון ותרופות.
  • חומרים פולימריים בעלי פונקציונליות רב מימדית: ביו-פולימרים, פולימרים בעלי פעילות אנטי בקטריאלית ואנטי ויראלית, פולימרים מוליכי חשמל ואופטו-אלקטרוניים, פולימרים בעלי חישה ושחרור מבוקר והדפסה תלת ממד של חומרים הנדסיים ומרוכבים.
  • חומרים מרוכבים מתקדמים: על בסיס סיבים וננו-חומרים ופולימריים ליישומים במבנים תעופתיים, ימיים מערכות חלל ותעבורה יבשתית.

הנדסת חומרים, תהליך ומכונות במקצוע אחד

את היופי והאתגר שבמסלול הלימוד, מיטיב לתאר ד"ר יניר שקד, אחד מבוגריו המוצלחים: "הנדסת פלסטיק נמצאת בנקודת המפגש של שלוש הנדסות חשובות: הנדסת תהליך, הנדסת חומרים והנדסת מכונות. כל אחת מהן חשובה על מנת להוציא מוצר מוצלח לשוק. בתואר ראשון מקבלים כלים בסיסיים ואילו בתואר מתקדם בוחרים להתמקד באחד מהתחומים במטרה להוביל בו טכנולוגית. התעשייה בארץ כמהה לאמץ בוגרים שכאלו שיוכלו להוביל אותה קדימה. המסלול מתאים לכל מי שרוצה להשאיר חותם, לעסוק בחדשנות וליצור את הפיתוח של הבא".

ד"ר יניר שקד

רעות סמדג'ה מספקת נקודת מבט מהתעשייה הביטחונית: "הפולימרים נכנסים לתעשיות רבות וחדשות שבהם לא השתלבו בעבר. ניתן לפגוש אותם במיגון ותעשיית הרכב. שם הם מחליפים חלקי מתכת כבדים בחלקים קלים העשויים מפולימרים, תוך שמירה על כל התכונות שהמתכת יודעת להציע. התואר השני נותן כלים משמעותיים המסייעים באיפיון חומרים, ביצוע בדיקות והתאמת הפולימר ליישום הסופי".

רעות סמדג'ה

מדוע דווקא בשנקר?

"כמי שקלט, ועדיין קולט, מהנדסים רבים לעבודה אני יכול להגיד שבוגרי שנקר מגיעים בשלים. הם משלבים הכרות טובה עם שיטות תעשייתיות ויכולת אקדמית ומחקרית", אומר יניר. "לשנקר יש הרבה מה להציע בתחום הנדסת הפלסטיקה", מוסיפה רעות. "המרצים, עובדים גם כחוקרים פעילים בתחומם. התשתית המעבדתית טובה ותומכת עם ציוד משוכלל ומגוון". אל המלצה זו מצרפת נטלי: "שיטות מחקר, ניסוי ובדיקה מלווים אותנו גם בעבודה לאחר התואר. בוגרי המסלול מגיעים ומשתתפים כמרצים בכנסים שונים בעולם הפולימרים והדבר פותח להם דלתות. הקשר שנרקם עם סגל המחלקה מאפשר הכוונה, התייעצות ואפילו המלצות למעסיקים פוטנציאליים".

"בשנקר תוכלו למצוא מעבדות מתקדמות לפולימרים ותהליכי עיבוד, לצד מעבדת ננו-טכנולוגיה, שיתופי פעולה בינלאומיים עם תוכניות דומות בעולם וקשרים הדוקים עם התעשייה המקומית, המהווה שוק של 6 מיליארד דולר," מספרת פרופ' חנה דודיוק, ראש המסלול לתואר שני, "הסטודנטים שלנו לתארים מתקדמים בוחרים במסלול מחקרי ונהנים ממלגה חודשית ומצוות מרצים בכיר ומנוסה ברמה בינלאומית".

מסר לסטודנטים העתידיים מפי הבוגרים

"צאו ללמוד ותתמקצעו, זו חוויה מעניינת, מאתגרת ומפתחת. היא תשרת אתכם בצורה טובה לאורך הקריירה המקצועית", אומרת רעות ונטלי מחזקת. בהקשר המקצועי אומר יניר כי דלתו תמיד פתוחה לבוגרי שנקר – אז עבודה עתידית לסטודנטים, כבר מובטחת.

נטלי יוסף-טל

בודק...