צהריים בשנקר: הצלם מיכה בר-עם יספר על 50 שנות יצירתו

חדשות ואירועים

צהריים בשנקר: הצלם מיכה בר-עם יספר על 50 שנות יצירתו

מחיי הקיבוץ של שנות ה-50' עד לשדות הקרב של מלחמות ישראל: למעלה מ-50 שנה ליווה ותיעד הצלם מיכה בר-עם – חתן פרס ישראל לאמנות – את האירועים המכוננים בתולדות המדינה שנצברו בזכרון הלאומי. במסגרת סדרת ההרצאות השבועית "צהריים בשנקר", הוא יספר על שפת הצילום הייחודית שלו וישתף ברגעים ובפריימים בלתי נשכחים משנות פעילותו. 

בר-עם מרבה לעסוק בסכסוך הישראלי-ערבי המתמשך, תוך בחינת השלכותיו ותוצאותיו ומיקוד המבט לפנים משני צדי המתרס. עבודותיו הוצגו בתערוכות רבות בגלריות ובמוזיאונים מובילים בארץ ובעולם, בין היתר במוזיאון לאמנות מודרנית (MoMa) בניו-יורק, מוזיאון לדוויג בקלן ומוזיאון סקירבול בלוס-אנג'לס. לאחרונה הוצגה במוזיאון תל-אביב לאמנות תערוכה מקיפה של צילומיו ממלחמת יום הכיפורים, שזכתה לשבחים רבים, וביום העצמאות הקרוב יוצגו במוזיאון ישראל בירושלים צילומים ממלחמת ששת ימים. 

 

"אני רציונלי-אינטואטיבי", העיד על עצמו בר-עם בראיון אישי שהופיע בפתח הספר "קו מפריד – תצלומים ממלחמת יום הכיפורים", שליווה את התערוכה שהוקדשה לטראומת המלחמה. בספרו "המלחמה האחרונה" סיפר על עבודתו כי "אף שבכל תצלום יש מהתיעוד, גם התצלום הישיר אינו מסמך יבש או תמים, נקי מפניות. מעשה הצילום הוא פרי מכלול נסיבות ושיקולים: לעולם קטוע, סלקטיבי, מותנה בברירת הנושא, בזווית הצילום".

בשנת 2000 הוענק לבר-עם פרס ישראל לאור הישגיו הבינלאומיים יוצאי הדופן, עליהם כתבו חברי הוועדה כי "עבודתו מבטאת את התרבות הישראלית לעומקה כתרבות בעלת אתגרים רוחניים ואנושיים ובכך הוא תורם להבנה מעמיקה של החיים בישראל".

בר-עם הקים את המחלקה לצילום של מוזיאון תל-אביב לאמנות ושימש כאוצר ראשי שלה כ-15 שנה והוא חבר פעיל בסוכנות הצלמים הבינלאומית היוקרתית Magnum. 

בראש העמוד: צילום של מיכה בר-עם מתוך התערוכה "קו מפריד" (יח"צ)

בודק...