עכבר העיר: רוני פחימה מספרת איך מאיירים סרטן

חדשות ואירועים

עכבר העיר: רוני פחימה מספרת איך מאיירים סרטן

'"

"הליכה מואצת, לי קשה לנשום, אמא שלי סוחבת את כל התיקים. הפנים שלי מחליפים צבעים", כך נפתח "מיסטר יואינג", נובלה גרפית חדשה שכתב אורי אמיתי ז"ל על מחלת הסרטן ממנה חלה, ואיירה רוני פחימה, מאיירת ומרצה לאיור במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. "את הטקסט אורי כתב בזמן שהיה מאושפז", מספרת פחימה, "תקופה אינטנסיבית שבה הוא נכנס ויצא כל הזמן מבית החולים. הוא שלח לי את הטקסט כדי שנעשה ממנו קומיקס. זה לא הטקסט הראשון שהוא שלח לי, חלקנו אהבה משותפת לקומיקס, והיו כל הזמן פנטזיות על שיתופי פעולה. הוא כתב בכמויות ובאובססיביות".

rnrn

אמיתי חלה בסרטן מסוג 'יואינג סרקומה' שנפוץ בעיקר בקרב ילדים, והיה מאושפז במחלקת ילדים בבית החולים הדסה עין כרם. הספר מפרק את חווית האשפוז של אדם בוגר במחלקת ילדים ומתאר חוויות שהתגלגלו במוחו, לצד איורים. "העבודה על הספר התפרסה על פני תשע שנים, ניסיתי לעבוד עליו בין פרויקטים, מדי פעם הוא נשכח. כל פעם שחזרתי אליו חשתי צורך עז לחזור להתחלה ולצייר הכל מחדש, היו לי תובנות חדשות, מחשבות, הטעם שלי השתנה, הקו שלי השתנה. בשנה וחצי האחרונות, זנחתי עבודות צדדיות והתמסרתי לספר לחלוטין".

rnrn

בתחילה קיבלה פחימה את הטקסט מתוך כוונה לעשות ממנו ספרון קומיקס. "כשהתחלתי לעבוד עליו תכננתי בערך 30 עמודים, עם הזמן הדימויים התחילו להצמיח גרורות, הוא התפתח והסתאב ואיבדתי שליטה על כמות העמודים. כמעט ולא נגענו בטקסט, נעשו שינויים קטנים מאוד בעיקר משום שהוא נכתב לפני כמעט עשור והיה רצון להפוך אותו לטקסט 'על זמני'. שקלנו כל שינוי זמן רב ובסופו של דבר ביטלנו כמעט את כולם והחזרנו לנוסח המקורי".

rnrn

rnrn

בראש העמוד: איור מתוך הנובלה הגרפית של רוני פחימה "מיסטר יואינג" (יח"צ)

rn", #, #'

בודק...