המאמר Fully Recyclable Radiation Cured Polymers for 3D Printing

מחקר

מאמר משותף של המחלקה להנדסת חומרים פולימרים בשנקר והמכון לכימיה באוניברסיטה העברית התפרסם בירחון בינלאומי יוקרתי

בימים מאתגרים וקשים אלו, רצינו לשתף אתכם בהישג בינלאומי יוצא דופן שהתבשרנו עליו תוך כדי מלחמת "חרבות ברזל", לו שותפים המחלקה להנדסת חומרים פולימרים והמכון לכימיה באוניברסיטה העברית.

המאמר Fully Recyclable Radiation Cured Polymers for 3D Printing, שחיברו נתנאל יאראק, פרופ' חנה דודיוקפרופ' שמואל קניג ופרופ' שלמה מגדסי, התקבל לפרסום בירחון היוקרתי Advanced Materials – מכתבי העת הנחשבים בתחום המדע, בעל פקטור אימפקט (Impact Factor) של 32 ובעל קרוב ל- 370 אלף ציטוטים בשנה האחרונה! מדדים אלו משמשים להערכה של החשיבות היחסית של הירחון הנמנה עם האחוזון העליון של הירחונים העוסקים במדע החומרים. מדובר במדדים גבוהים במיוחד וכנראה מהגבוהים ביותר לירחון בו פורסמו מאמרים משנקר אי פעם.

המאמר מראה גילוי חדשני, המציג אפשרות למחזר חומרים פולימרים בהדפסת תלת-ממד, וזאת על אף שעברו הקשיה בקרינה – תהליך שהופך אותם לחומרים שלא ניתן למחזר.

העיקרון המוביל במחקר הוא שימוש במשפחה חדשה של פולימרים בעלי קשרים דינמיים מתחלפים, שניתן לפתוח כימית באמצעות סיגנל חיצוני (במקרה הנוכחי על ידי קרינה אלקטרומגנטית – מיקרו-גל). בכך נסללה הדרך לקבלת חומרי הגלם מהם הוכן הפולימר להדפסה מחדש  ללא הוספת חומר גלם חדש.

הגילוי שפורסם עוגן, טרם הפרסום, בפטנט משותף של שנקר והאוניברסיטה העברית. למחקר ישנן השלכות תעשייתיות לפיתוח פולימרים ברי קיימא, מעבר למיחזור של מוצרים שמיוצרים בתלת-ממד – במיוחד בתעשיות הדבקים והחומרים המרוכבים, העושות שימוש בקרינה לקבלת הפולימרים המדביקים.

מאז פרסום המאמר, התקבלה בקשה מאחת חברות הדבקים הגדולות בעולם לבדוק את ההמצאה לקראת מסחור.

המאמר נכתב במסגרת עבודת התיזה של הדוקטורנט המשותף נתנאל יאראק, שסיים את עבודת המאסטר שלו בשנקר בהצטיינות יתרה במחלקה להנדסת חומרים פולימרים. התיזה היא הסנונית הראשונה לקראת תוכנית הדוקטורט המשותפת של שני המוסדות בנושא "הנדסה ומדע של חומרים פולימריים", שאושרה במל"ג להגשה במסגרת תוכנית החומש.

איור המציג את תהליכי העבודה שמוצגים במאמר

צילום בראש העמוד: אחיקם בן יוסף

בודק...