כלכליסט: יונתן גולדמן, בוגר בית-הספר לאמנות רב-תחומית בשנקר, עבר ממיצגי מעבדת סמים ליבשות והתוצאה מרהיבה

חדשות ואירועים

כלכליסט: יונתן גולדמן, בוגר בית-הספר לאמנות רב-תחומית בשנקר, עבר ממיצגי מעבדת סמים ליבשות והתוצאה מרהיבה

אם הקלפים היו מסתדרים טיפה אחרת, סביר להניח שיונתן גולדמן – בוגר בית-הספר לאמנות רב-תחומית בשנקר – היה היום מדען שחוקר תהליכים פיזיקליים במעבדה. או אולי אסטרונום, או ביולוג ימי, או קולנוען, או בכלל בעל מעבדה לייצור סמים. אבל העובדה שהוא בחר לעסוק באמנות מאפשרת לו לעשות את כל אחד מהנ"ל, ובמהלך השנים הבאות הוא בטח יחבוש כובעים נוספים, שבאמצעותם יחקור תחומים שונים.

"אמא שלי היא דוקטור לביולוגיה, סבא שלי הוא פרופסור לפיזיקה", מספר גולדמן בראיון ל"כלכליסט": "אם הייתי פיזיקאי, סביר להניח שהייתי נשאר במעבדה לתמיד. האמנות נותנת לי את החופש להיות כל פעם משהו אחר, והמחויבות שלי היא תמיד קודם כל לאמנות וליצירה”.

בימים אלה מציג גולדמן בן ה־33 את תערוכת היחיד הגדולה ביותר שלו עד כה – "ללא אדמה" / "No Land" (עד 16 ביוני, הגלריה האוניברסיטאית לאמנות באוניברסיטת תל־אביב). התערוכה היא תוצר של כשנה של עבודה, אך היא בעצם התפתחות טבעית של הנושאים שבהם עוסק גולדמן כבר חמש שנים, מאז סיים את לימודי האמנות בשנקר.

הבסיס הראשוני לתערוכה נולד כבר בתערוכת הגמר שלו בשנקר, אז בנה גולדמן מעבדה לייצור הסם MDMA. אותה מעבדה התפתחה למעבדת סאונד, והוא החל לעבוד עם אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים יותר ופחות, מה שלא עשה לפני כן כשהתרכז בעיקר בציור. "אני עדיין מצייר מדי פעם, אבל זה קצת נדחק לפינה", הוא מספר. "אני מרגיש שבציור הרבה יותר קשה לי להביע רגש, לעומת העבודה בעץ למשל או בשימוש בסאונד ונוזלים. כשמישהו רואה ציור, הוא בעצם רואה גוויות של תהליך אמנותי. זה יכול להיות מאוד מרשים, אבל חסרה ההוויה שקורית תוך כדי, כמו למשל בהופעה חיה כשמייצרים משהו בזמן אמת על הבמה. זה הרבה יותר חזק בעיניי".

בראש העמוד: פרט מתוך פרויקט הגמר של יונתן גולדמן (יח"צ)

בודק...