כלכליסט: הממלכה המעוצבת

חדשות ואירועים

כלכליסט: הממלכה המעוצבת

40 פרויקטים של 40 מדינות כולל הביאנלה לעיצוב בלונדון, רובם מושקעים, מרשימים, מונומנטליים. אחד מהם יוצא דופן – לא במובן המרהיב, הוא פשוט משדר משהו אחר, ברמה אחרת. יש בו התרחשות, תהליך, דינמיות. כשהמבקרים מגיעים אליו הם נעצרים לרגע, נחים, משוחחים. הפרויקט המיוחד הזה, "Exposed Nerves", מוצג בביתן הישראלי שיזמה ומפעילה שנקר.

במשך שבוע, תשע שעות ביום, ארבעה מעצבים ישראלים מדיסציפלינות שונות יושבים אל שולחן לא גדול והופכים אותו לסטודיו פתוח. הם עובדים כל הזמן ויוצרים תוצרים חדשים, שמוצגים בתערוכה מתמשכת בחדר הסמוך. המבקרים צופים בהם עובדים, מקבלים השראות זה מזה, שואלים רעיונות. התוצרים שלהם לא תוכננו מראש וכל הזמן משתנים בהתאם למה שקורה בחדר. אוצרות הפרויקט – הילה שאלתיאלי, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, וגלית גאון, מנהלת התוכנית ללימודי אוצרות בעיצוב – מתווכות את הפרויקט לקהל, מסבירות על הרעיון והתהליך, וגם מאגדות את העבודות לתערוכה סופית המוצגת למשך שעה בסוף השבוע, שלאחריו מתחילים לעבוד ארבעה מעצבים אחרים בדיוק באותו הקונספט. משך הביאנלה שלושה שבועות, שבהן למעשה עובדים שלושה סבבים כאלה – לכל סבב נושא־על שנקבע מראש.

"אנשים מהמדינה שלנו נמצאים במצב קיומי משתנה כל הזמן ומגיבים אליו", אומרת גאון, "לכן החלטנו לשים במרכז את התהליך ולא את המוצר הסופי. זו הזדמנות להפנות את תשומת לב המבקרים לא רק לאובייקט הסופי אלא גם לתהליך; לא לראות רק מיצבים מהממים, אלא גם איך עיצוב קורה".

 

בודק...