טקסטיל בעקבות המקורות: דליה ברקי וחוסה פרננדס זכו בתחרות ארגמן בהשראת ספרי הנביאים

חדשות ואירועים

טקסטיל בעקבות המקורות: דליה ברקי וחוסה פרננדס זכו בתחרות ארגמן בהשראת ספרי הנביאים

'"

מורשת, מסורת, היסטוריה ותרבות: דליה ברקי – מרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל – וחוסה פרננדס, בוגר מצטיין של המחלקה, זכו בתחרות ארגמן לעיצוב טקסטיל בהשראת ספרי הנביאים. הרב בני לאו, העומד בראש מיזם 929 שהוביל את התחרות, אמר כי "שתי העבודות מציגות קריאות שונות בתנ"ך: האחת קונקרטית ומציגה עשייה מושלמת של טקסטיל; השנייה מופשטת, מתפרצת וכמעט נופלת עליך מתוך ההוויה ומקיומו של האדם".

rnrn

באירוע השקת התערוכה הוענקו מלגות הצטיינות לסטודנטיות מקורס "לשחזר טקס, לספר טקסטיל", שעבודותיהן בלטו באיכותן ובאמירתן והוצגו בחלל הגלריה: נטע קפון, נועה ליינר ולינה סברדלוב – כל אחת מהן סיפקה פרשנות אישית לסיפורים מהמקורות. 

rnrn

 "שתי קריאות שונות לתנ"ך": זוכי תחרות ארגמן דליה ברקי וחוסה פרננדס (צילום: אחיקם בן-יוסף)

rnrn

פרננדס בחר בשמשון הגיבור כמקור השראה לעבודה אבסטרקטית ומורכבת, העשוייה מ-3 חלקים: יריעות בד מאריג גולמי, כותנה ולייקרה בהדפסים מופשטים בגווני חום וירוק; אובייקט שיצר בטכניקת מקרמה משיירי בדים שאסף ברחוב ועיבד אותם לחומרי גלם; ציור ממוחשב וממוסגר בשחור-לבן. "דמותו של שמשון מהווה מופת של גבורה וכח", אמר פרננדס והוסיף כי "בכך הוא מהווה עבורי השראה בדרכי ההתמודדות שלו והשינוי שהוא עבר". 

rnrn

ברקי יצרה אפוד מגן טקסטילי כמטפורה לקריעתה של אחדות, קרבה, אהבה וידידות, כמו גם כמחוות אבל, המשובצות בספרי שמות, שמואל ומלכים ובהמנון האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" משנת 1906. "התהליך החל משלושת הרצועות המרכזיות ומהאפשרות לחבר טקסט וטקסטיל יחדיו באמצעות הצבעוניות הסמלית והטקסט המודפס", היא סיפרה על הפרויקט המרשים שזכה לשבחים רבים. 

rnrn

בהשראת שמשון הגיבור: פרט מתוך עבודתו הזוכה של פרננדס (צילום: אחיקם בן-יוסף)

rnrn

במסגרת תחרות "ארגמן" והתערוכה שבעקבותיה, יצאו סטודנטיות ובוגרות המחלקה לעיצוב טקסטיל למסע בעקבות ספרי הנביאים. הפרויקט הייחודי, פרי שיתוף פעולה עם מיזם 929 ו"קרן עדי", אפשר את בחינת הדהודו העכשווי של הטקסט התנ"כי באמצעות חומריות טקסטילית הנעה בין מסורת לחדשנות. 

rnrn

קינת דוויד, תפילת חנה, ארון האלוהים ותפקידו במערכה מול פלישתים, טקסי אבלות והמלכה, פילוג הממלכה וסיפורים נוספים נקראו מחדש על-ידי הסטודנטיות והבוגרות וקיבלו פרשנות אישית מורחבת: הן בקריאת הטקסט המקורי, הן דרך יצירת האובייקט הטקסטילי המשקף אותו. רבדים אלו עובדו לצורה וחומר, תוך התייחסות לקישורים זעירים דרכם באים לידי ביטוי תכנים, מוטיבים ומוטיבציות של הקורא העכשווי, כמו גם יחסו אל הכתובים. 

rn", #, #'

בודק...