אורגניזם 144 | קבוצת חילוף חומרים - תערוכה חדשה בביאנלה לעיצוב במוזיאון ארץ-ישראל עם יוצרות ויוצרים משנקר

חדשות ואירועים

אורגניזם 144 | קבוצת חילוף חומרים – תערוכה חדשה בביאנלה לעיצוב במוזיאון ארץ-ישראל עם יוצרות ויוצרים משנקר

במסגרת הביאנלה לאמנויות ועיצוב במוז"א, נפתחה התערוכה הראשונה של קבוצת "חילוף חומרים" בגלריית המגדל. התערוכה תימשך עד סוף חודש מאי במקביל לנעילת הביאנלה.

בתערוכה מוצגות מעל מאה עבודות במדיומים מגוונים, שנוצרו במהלך שלוש השנים האחרונות. העבודות הן תוצר של מפגשים ודיאלוג בין 12 חברי הקבוצה – מעצבים, אמנים־יוצרים, ומרצים לעיצוב – רובם ממכללת שנקר, המגיעים מתחומי תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, אופנה, אדריכלות, טקסטיל ותכשיטים. הקבוצה צמחה מתוך מחקר אקדמי, במטרה לבחון את כוחה של פעולה אמנותית שיתופית ורב־תחומית כאפשרות לשינוי אקולוגי (סביבתי־חברתי־תרבותי) במרחב ההוראה האקדמי ובשדות המקצועיים והאישיים של חבריה. הגורם המחבר בין חברי הקבוצה הוא העיסוק שלהם בתחום הסביבה והקיימות, ומטרתו של השיח האמנותי ביניהם הוא לבחון את כוחה של פעולה שיתופית כאפשרות לשינוי סביבתי־חברתי.

עבודתה של רקפת כנען

אורגניזם 144 הוא תוצר של שיח חברתי־תרבותי – על ובאמצעות אמנות ועיצוב – בין חברי.ות קבוצת חילוף חומרים. חברי הקבוצה ניסחו מניפסטים אישיים שמציגים עמדה ביחס לתכנים אקולוגיים. 12 האובייקטים, ה׳איברים׳ הראשונים באורגניזם, נוצרו בהלימה למניפסטים, והיוו את הבסיס לצמיחתו. בעקבותיו נוצר שיח חומרים ורעיונות שבו מגיבים חברי הקבוצה זה לעבודותיו של זה, ובכל פעם לחבר אחר בקבוצה: 12 כפול 12 שווה 144.

עבודתה של מאיה ארזי

אופני התגובה השתנו והתחדשו כל הזמן. הם התפתחו באופן אורגני ולאו דווקא לינארי, בקצב שאינו קבוע, בכיוונים לא מתוכננים ובעוצמות שונות. העבודות משקפות צורות חשיבה ועמדות תצפית אישיות וייחודיות, כמו גם את הלך הרוח המשתנה – האישי והקבוצתי, ואת תחומי העניין והמיומנויות המקצועיות והטכניות של המשתתפים. עם הזמן נוצרה סינכרוניזציה קבוצתית – תתי שיחות, השפעות והשראות הדדיות, מודעות ולא מודעות. הדיאלוגים החומריים והמילוליים חשפו תמות משותפות, צמדים בינאריים, שחזרו ועלו, כדוגמת חיים־מוות, טבעי־מלאכותי, שימושי־לא שימושי, פנימי־חיצוני, סדר־אי סדר, ישן־חדש וכדומה. אל איברי האורגניזם המוצגים בחלל מתווספים גם תכנים וערכים אנרגטיים של אי־עשייה ומלל שלא התגשמו בחומר, אך נוכחים בעבודת הקבוצה והם חלק בלתי נפרד ממהותו של אורגניזם 144 השלם.

עבודתה של יובל עציוני

הפרויקט הופק בסיוע מועצת הפיס לתרבות ואומנות ומכון רוזן לחשיבה ירוקה במכללת שנקר.

חברי הקבוצה: אופיר ליברמן, אורית פרייליך, איילת כרמון, איל שיינבאום, אסף קרבס, אריאל ליפשיץ, דוד ספקטר, טל קמיל, יובל עציוני, מאיה ארזי, מיכל פרייפלד, רקפת כנען

שעות פעילות:

שלישי עד 20:00, 
רביעי 10:00-16:00, 
חמישי 10:00-22:00
שישי 10:00-14:00
שבת 10:00-20:00

לקריאה על התערוכה באתר מוז"א לחצו כאן!

בראש העמוד: עבודתו של אריאל ליפשיץ
צילומים: אחיקם בן יוסף

בודק...