תקשורת חזותית

ברוכים הבאים למחלקה לתקשורת חזותית

מקצוע העיצוב הגרפי/תקשורת חזותית סובל מערפול מסוים. בניגוד לדיסציפלינות מקבילות – דוגמת עיצוב מוצר, עיצוב אופנה או עיצוב פנים – המאפשרות הבנה מסוימת של המקצוע מעצם הפונקציונליות של תוצריהן, התקשורת החזותית מציבה קושי הנובע מכך שתוצריה אינם חד-משמעיים בפונקציונליות שלהם.

קיומו של מוצר אינו תלוי בהכרח באריזה או בעיצובה עליהם מופקד המעצב. מהו אם כן תפקידו של המעצב? לתפיסתי, התקשורת החזותית היא מקצוע שהבנתו חורגת מההיבט הפונקציונלי של העבודה ואשר במרכזו ניצב עיצוב הסביבה החזותית של התרבות, אותה ניתן לפרוט למוצרים, אותות, שלטי רחוב, ספרים, קטלוגים, מסכי טלוויזיה, טלפונים ניידים ולמסכי מחשב.

התקשורת החזותית נוכחת וממלאה את המרחבים הציבוריים והפרטיים גם יחד. לתוך מרחבים אלה מנכיח המעצב קודים חזותיים, אוצר דימויים, מורשות ויזואליות מן ההיסטוריה הגלובלית והמקומית, כמו גם מההיסטוריה של האמנות, מהשדות העשירים של התרבות החומרית, ומכל היבט שממנו ניזונות ועליו מושתתות תרבויות אנושיות.

בכל אלה שזורים ערכים, אידיאלים, ואמונות כמו גם הקשרים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. כל אחד מהם עשוי ללבוש צורה, לפשוט צורה ולמצוא מקום חדש בעבודתו היומיומית של המעצב, במשוב לעבודתו העכשווית, ובכאן-ועכשיו של התרבות.

מעצב תקשורת חזותית הוא שחקן הפועל בזיקה הדוקה עם מערכות תרבותיות ואינטלקטואליות בזירה המקומית והגלובלית גם יחד. תפיסה זו מפקיעה מכוחות השוק הכלכליים את עמדת הבכירוּת, הרואה במזמין העבודה,-  בדרך כלל גוף כלכלי/מסחרי המעוניין במעטפת שתמכור את מוצריו –  את הגורם שיש לרצותו ואת עמדת בעל הבית של השוק ושל נופיה החזותיים של התרבות.

בראש העמוד: אליה דוד, שנה ג', מבוא לעיצוב תדמית

בודק...