דבר ראש התכנית לתואר שני בעיצוב

בעידן הנוכחי, תפקידו של מעצב, בעיקר בזכות הכשרתו ודרך חשיבתו, הינו בין היתר, לשאול שאלות, לתרגם ולהסביר נושאים מורכבים ושנויים במחלוקת (כגון פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים והשלכותיהם) וזאת תוך השתתפות פעילה. במסגרת התואר השני מתאפשר לסטודנטים להתעמק, לחקור, לבחון ולשכלל את יכולותיהם ולהוציאן לפועל. כל זה תוך מחקר, רכישת כלים חדשים וחשיפה לסוגיות העולות מפיתוחים טכנולוגיים, גילויים מדעים והשלכותיהם על החברה והסביבה.

תפקיד האקדמיה הינו ללמד חשיבה ביקורתית, עצמאית ויצירתית, לעודד סקרנות ויכולת לנהל שיח חוצה דיסציפלינות ולעבוד בשיתוף והדדיות עם נציגי דיסציפלינות אחרות. בעוד שלא ניתן לבטל את החשיבות של מתן המענה לשאלות ׳כיצד?׳ ו-׳מה?׳, איתן נכנסים בכותלי האקדמיה בחיפוש אחר התשובות, השאלה הדחופה יותר אותה אנו משתדלים ללמד לשאול היא ׳מדוע?׳. בעידן זה של המהפכה התעשייתית הרביעית בה אנו נמצאים, התשובות לשאלה זו יכריעו את מעמד האדם ויחסיו עם הסביבה. בעידן שבו האשליה הרווחת כי המבוי הסתום בו נמצא האדם ואיתו האנושות היום הינה ״בעיה״ אשר תיפתר ע״י מציאת טכניקות מתאימות (יותר טכנולוגיה או יותר שימור, או ניתוחים של רווח והפסד למטרת פריסת מדיניויות ״הגיוניות״ וכו׳) חשוב לעלות את רף ביחסינו עם הסביבה הטבעית בכל הרבדים – ממיקרואורגניזמים ליקום, לרבות קהילות בני אנוש ותרבויות על רובדיהן- יחס אשר לרוב שרוי תחת יוהרה וגאוותנות ומצד האדם.

עיצוב הוא לא רק כלי אנליטי, הוא כלי מאפשר ומשקם עוצמתי, כפי שמתבהר בעת זו של הפנדמיה העולמית. עיצוב אינו רק נוטל חלק בבנייה של הקרוי ציוויליזציה והארטיפקטים אשר משמרים, מבהירים ומהווים עדות לה, הוא גם מחשל התנהגויות לרוחב החיים על צורותיהם.

לרוב מהולל העיצוב כ- problem-solving ו- human centered אך כיום זו העת שעלינו לפנות לאפיק חדש - להצית ולהזין אתחול אשר נדרש לשם העתיד. על מנת שתהיה לנו את היכולת לעשות כך, עלינו לחדד את היכולת להבין, לתקשר ולהחליף ידע עם דיסציפלינות אחרות: בין אם בשיח טראנס-דיסציפלינרי או אינטר-דיסציפלינרי. שיח חוצה דיסציפלינות מעין זה יתאפשר עם הקניית כישורי שפה חדשים, שפה שבשלב ראשון שואבת ממדעים, מטכנולוגיה ומחברה ותוביל להסתכלויות ופיתוחים ודרכי חשיבה חדשים. על הסטודנטים בתוכניות ללמוד להתנהל ולנצל לטובת יצירתו מצבי אי ודאות ומצבי סחרחורת אשר עולים למשל למכביר בשיח בין דיסציפלינות. רק בהינתן שירכוש את הכישורים הבסיסיים והביטחון הנדרשים על מנת לצאת ממצבים אלו, יוכל המעצב להשתמש בכוחו האמיתי לשם מציאת פתרון אלגנטי ובעל משמעות במסגרת המגבלות הקיימות.

כמו כן, בהינתן כי כולנו משתתפים במערכת מורכבת בה מספר רב של מרכיבים משפיעים אחד על השני, תפקיד העיצוב הוא להבהיר, לדייק ולהמחיש כי מערכת זו מרחיקה מעבר ליכולתנו לשלוט בה ועם זאת, עלינו להכיר בה וללמוד לחיות איתה ובתוכה עם אחראיות אתית.

החזון שלנו לתוכנית:

  1.  מעורבות בקהילה והירתמות ליצירת חברה הוגנת
  2. חשיבה לקיימות, מערכות מורכבות וטכנולוגיה מתקדמת
  3. יצירת גופי ידע חדשים
  4. בינלאומיות

 תוכנית התואר השני בעיצוב מאפשרת ומעודדת את בוגריה לאמץ שינוי באופן חשיבתם לחשיבה ביקורתית ומעמיקה יותר, על השלכות עבודת העיצוב והמעצב על החברה, הפרט והסביבה. יחד עם סגל התוכנית, הבוגרים והסטודנטים אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו, ללמוד ולהוביל לשינוי לקראת עולם טוב יותר, שוויוני יותר, אתי יותר ויפה יותר!

מתעניינים בלימודים? השאירו פרטים