תנועות קשב: פרויקט חברתי מאחד סטודנטים לעיצוב והנדסה ליצירת קפסולות מיוחדות עבור ילדי שלומי

בשנה החולפת, תשע"ח, התקיים בפעם השנייה פרויקט חברתי שנתי בשם  'תנועות קשב'; פרויקט העוסק בעיצוב "מרחב נוירופדגוגי" (קפסולת קשב) ומתמקד בסוגיות של עיצוב מרחב למידה חדשני, יצירתי ומעצים על מרכיביו עבור ילדים בעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז ו/או היפר אקטיביות. מרחב זה מהווה מהפך מבחינת הגישה הפדגוגית הנהוגה היום והסטיגמה הנלווית ללקויות למידה, ומציג מרחב למידה גמיש המתאים עצמו לצרכי התלמידים, לאופי הלקות, לקצב ההטמעה, מידת התנועתיות ועוד באופן המגביר קשב ומעלה את היקף ואיכות הטמעת תכנים לימודיים שונים.

הפרויקט התקיים, שנה השנייה ברציפות, בשיתוף עם מעבדת LUNA-LAB  ומיזם לונה-מיינד במרכז שלומי לתיאטרון אלטרנטיבי (בגבול הצפון) והוא מתקיים במסגרת קורס משלב עשייה חברתית. בשנה שעברה היו שותפים לפעילות גם מדעטק חיפה - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה, חלל ופאב-לאב מדעטק חיפה שהיו אמונים על ייצור המיצגים ב CNC.

תנועות קשב ››

במהלך סמסטר א' התקיים לראשונה שיתוף פעולה חדשני וייחודי בין המחלקה לעיצוב פנים מבנה וסביבה ובית הספר להנדסת תעשייה וניהול דרך קורס תנועות קשב 1 (פרויקט חברתי) בהנחיית פרופ' שרגא קירשנר ומעצבת אפרת גלבוע M.A. וקורס ניתוח מערכות מידע 1, בהנחיית ד"ר מאירה לוי. הקורס בנוי משני סמסטרים, הסמסטר הראשון הוקדש לפיתוח רעיוני ומחקר מושגי של עולם הקשב; ויצירת תזה אישית לכל סטודנט/ית שהובילה לפיתוח צורני ותפקוד ייחודי של 'קפסולת הקשב' כמרחב למידה דידקטי, לצד פיתוח מקבץ קפסולות במרחב למידה (מחזוריות תנועה בכיתה). סמסטר ב', הוקדש ללמידה ויישום בפועל של מודלים בקנה מידה 1:1 באמצעות תהליכי ייצור ממוחשב (חיתוכי לייזר עבור אבות טיפוס מוקטנים ו CNC + הדפסות תלת ממד עבוד מודלים פיזיים בקנה מידה 1:1).

תוצרי הפעילות של הפרויקט המשותף הוצגו כתערוכה חגיגית ושיח גלריה ביישוב שלומי. באירוע השתתפו אנשי חינוך מהצפון, מנהלי בתי ספר ומהנדס העיר בנוסף לכיתה של ילדים עם הפרעת קשב ולקויות למידה שהתרשמו לחיוב והופתעו מהחדשנות שבגישה העיצובית הסטודנטים עבדו כקבוצת עבודה בצורה מעוררת השראה, הפנימו את חשיבות הפרויקט החברתי והתרגשו לקראת ההצגה שהתקיימה בפורמט שיח גלריה והמפגש עם הילדים. הכיתה של ילדים עם הפרעת קשב, ישבה במשך שעה וחצי מרותקת, הקשיבה ולקחה חלק פעיל בהגשות. בתום התערוכה התקיים רב שיח, פאנל "ישוב קשוב" בו התקיים דיאלוג על תהליכי למידה בעידן בו אנו נמצאים. תוצרי הקורס יכולים לשמש כתערוכה ניידת בעתיד ולהיות מוצגים במכללות לחינוך בצפון.

חשיבותו העיקרית של הפרויקט בקידום ותרומה לחדשנות טכנולוגית בפריפריה בתחום החינוך; תוצרי הקורס (קפסולות הקשב) בשנת תשע"ז הוצגו במהלך שנת הלימודים במתחמים שונים בעיר שלומי וביניהם: מרכז השתלמויות, בניין המועצה המקומית, מוסדות החינוך והתיאטרון. כ-5,000 מורים למדו את מקרי הלימודים שנחקרו בקורס, קיבלו השראה מהתפיסות החדשניות ללמידה חווייתית בתחום הפרעות הקשב; חשוב לציין כי המחקר בקורס כלל הרצאות אורח מחוקרים ואנשי חינוך, לצד סדנאות חווייתיות ומפגשים עם הילדים משלומי (בעירייה שלומי) לחקירה מעמיקה של למידה והנגשת תכנים מורכבים באופן שונה.

הדיאלוג הבינתחומי בין המעצבים והמהנדסים, הוא הזדמנות מצוינת עבור המעצבים לתרגל מיומנות של הקשבה ללקוח על מנת להבין ולדייק את הצרכים שלו. עצם המפגש ושאילת השאלות המשותפת של כל אחד מהצדדים, הוסיפו רבדים נוספים לתכנון שלא היו מתגלים לולא הדיאלוג. ההבנה שתכנון ופיתוח פרויקטים בכל דיסציפלינה נעשה כיום בצוותים בינתחומיים המאפשרת הרחבת חשובה לאין שיעור. המהנדסים הרוויחו משת"פ התנסות בתחום שהם אינם מכירים, ובכך לצאת מאזור הנוחות הרגיל של עיסוק בסביבה ארגונית קלאסית. היה עליהם ללמוד שפה חדשה, להקשיב לסטודנטים שאינם מתחומם ולהתאים עצמם לתהליכים השונים ממה שהם מורגלים.

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>