אודות הספריה חדש בספריה! שרותי הספריה קטלוג הספריה משאבים אלקטרונים הזמנת ספרים להשאלה
אודות שנקר מוסדות שנקר מרכזי מחקר ולימוד קשר עם מוסדות אקדמיים בעולם המחלקה לדוברות ויחסי ציבור המחלקה לקשרי חוץ ופיתוח משאבים המרכז לחדשנות ACT Shenkar תקנון אקדמי מיקום והגעה סגל שנקר צרו קשר
הפקולטה להנדסה ע"ש פרניק הפקולטה לעיצוב ע"ש עזריאלי אמנות רב-תחומית לימודי מוסמכים מרכזי מחקר ולימוד
יעוץ והרשמה תנאי קבלה לעיצוב תנאי קבלה להנדסה תנאי קבלה לאמנות תהליך הרשמה הרשמה מקוונת מידע למתקבלים אישור מוסד מוכר צור קשר
מזכירות אקדמית המדור למלגות ורווחת הסטודנט תקנון לימודים מידענט שביט Moodle אגודת הסטודנטים לוח שנה אקדמי
לימודי חוץ
חיפוש
English / בוגרים / מידע לעובדים / מידע לסגל / צור קשר / מכרזים / דרושים / עמוד הבית
לימודי חוץ שנקר הנדסאים הספריה מידע לסטודנטים מידע למועמדים יחידות אקדמיות חדשות ואירועים אודות שנקר
 
אמנות רב-תחומית
הפקולטה להנדסה ע"ש פרניק
הפקולטה לעיצוב ע"ש עזריאלי
פרויקט גמר תש"ע (2010)

 לצפייה בקטלוג הבוגרים לחץ כאן

בפתח העשור השני לקיומה של המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, אנו חוגגים את פתיחת תערוכת בוגרי המחזור השמיני שלנו. בהתאם לרוח המחלקה ולחזונה נמצא בקרב פרויקטי הגמר של בוגרינו מגוון מפתיע בעושרו של גישות עיצוביות, הקשרים תרבותיים, מקורות השראה ונושאי מחקר: מפרויקטים בעלי אופי תעשייתי מובהק ועד קולקציות של תכשיטים יחידניים, משימוש בטכנולוגיות של המאה ה 21 דרך שיטות צורפות מסורתיות ועד שימוש באומנויות כפיים (craft) שאינן חלק מסל הכישורים הסטנדרטי של הצורפות. לצד פרויקטים שמתעמקים במחקר צורני או חומרי נמצא עבודות שיסודן מושגי ואף פוליטי, ו\או רגשי-אישי. אנו גאים במניפה הרחבה שנפרשת כאן שהמכנים המשותפים לכל מרכיביה הם חשיבה עיצובית מקורית, ביטוי אישי ורמה מקצועית גבוהה.

מן המאפיינים הבולטים של חלק גדול מן הפרויקטים היא הפניה אל חומרים לא שגרתיים, שמקומם אינו מובן מאליו בתחום התכשיטים. הפניה נעשית ממניעים שונים ומגוונים: כחלק מאמירה מושגית, מתוך משיכה חושנית לחומר, או ניצול האסוציאציות התרבותיות או האישיות שלו.

בפרויקט של שירי עבדה משמשים ספרי אנציקלופדיה ואגדות ישנים גם השראה וגם חומר גלם לתכשיטים מפתיעים שפורשים גיאוגרפיה של עולם דמיוני. בתכשיטי היוקרה של ירין ביליצה החומר הדומיננטי הוא פרווה – ממוחזרת מבגדי ווינטג' – ובין שערותיה מסתתרת מלאכת מחשבת של צורפות קלאסית. באבזרי הלבד שיצרה נעה זוהר, המפגש בין החומר הרך והצבעוני עם המתכת והפלסטיק הוליד צורות פיסוליות דרמטיות, בהשראת תרבות צוענית .גם חנן קדמי השתמש בלבד, אך ברוח שונה לחלוטין. בתכשיטיו סיבי הלבד הצבעוניים מלובדים כמעטפת ישירות על גבי חלקי אלומיניום שנלקחו מקרביו של מחשב, והלבד הוא המאגד בין חלקי מתכת כך שהוא גם מכיל אותם וגם משובץ בהם. שני אלון שילבה חומרים טבעיים כגון עץ זית ובמבוק, עם שרף אפוקסי, מנגנונים מכאניים וצורפות קלאסית בתכשיטים חדשניים בהשראת כת האיסיים מימי קדם.דימויו של עורב שחור הוביל את שמרית לוגסי ליצור תכשיטים דרמטיים מסיבי פחמן – חומר המשמש בעיקר בתעשייה האווירית ליצירת מבנים קלים וחזקים. גם אצל דפנה מידן הביא מקור ההשראה – חרקים ומבנה גופם – לשימוש בחומר יוצא-דופן – סיבי PVC צבעוניים - כבסיס צורני ומבני לתכשיטים מקוריים ומורכבים. נגיעה מחודשת ברקמות הגוף, עדינה אך נוקבת, היא שאיפתה של תמר זליגר סדרת תכשיטים עשויים חומרים פלסטיים, אורגניים ומתכתיים.

בקרב עבודותיהן של כמה מן הבוגרות בולטת גישה מושגית לעיצוב שגם היא באה לידי ביטוי בבחירת חומרי גלם או מקורות צורניים. סדרת התכשיטים של דורית ארנשטיין מתבססת על שלושה חפצים זנוחים, מיותרים לכאורה, ואלה עושים "קאמבק" ושבים לשימוש כתכשיטים מרשימים. בפרויקט הקונצפטואלי של קורל כהן סדרה אחת של תכשיטי מתכת בהם משובצים מיכלי זכוכית מנופחת המכילים בקטריות פעילות ואגר (מצע מזין), וסדרה שנייה של תכשיטים מתכלים עשויים אגר ובקטריות בלבד. ביצירותיה של מורן מושינסקי נפתח דיאלוג מושגי, חומרי ורגשי בין היש והאין, בין הרך והקשה, בין הכמיהה לבלתי מושג והבריאה החדשה שנולדת מתוך המאמץ להשיגו. כל זאת נעשה בשילוב של צורפות מוקפדת ועיבודי בד מדויקים. בחפצים פיסוליים ותכשיטים מעודנים ומרצדים, עשויים צורות זעירות משוכפלות ונוצות פרומות, מתחקה דיקלה רוזן אחר תחושת טשטוש הראיה. החשיבה המקורית על צורה, מבנה וענידה של תכשיט, חוברים יחד עם הווירטואוזיות הצורפותית בתכשיטי פליז, שיבוץ אבנים ובד גרביונים של הדס שוחט.

לא נפקד כאן מקומם של פרויקטים על טהרת הצורפות הקלאסית, גם הם משופעים בתחכום עיצובי ומקורות השראה מפתיעים. נופר אבנין בוחנת את שיווי המשקל בין האבן והתכשיט בקווים אלגנטיים ומינימליסטיים. במפגן של וירטואוזיות צורפותית מצמיחה סיון לוטן עולם עשיר של צורות מורכבות ואקזוטיות מתוך יציקה של אצת ים מצויה. בקולקציית תכשיטים "עכבישיים" של מיכל מן באה לידי ביטוי מרהיב התעמקותה בדיסציפלינה התובענית של האמייל הצורפותי. גם חן פוקס שואבת השראה מעולם החי – ממעמקי הים – שהזינה תהליך של חיפוש צורני באמצעות ניפוח של כסף טהור תוך בדיקת מגבלות החומר. את השראתה מקבלת שני צח מגרמי השמים, בקולקציה מגוונת של עבודות צורפות מורכבות המתיחסות לעצמים ותופעות אסטרונומיים ואטמוספריים. מקצועות השענות והצורפות קשורים זה בזה מאות בשנים. קארינה מייזלר מעלה קשר זה למדרגה חדשה: במלאכת מחשבת של צורפות ומכאניקה היא משבצת מנגנוני שעונים בתכשיטים ומשבצת תכשיטים בתוך המנגנונים ובוראת אובייקטים היברידיים חדשים שבלבם פועמת תנועה.

כמה מן הפרויקטים מתבססים על התבוננות מחודשת בחומר הגלם הקלאסי – כסף – ובתהליכי עיבודו. ענבר אלזרקי מדגישה את הפן הטקטילי בתכשיטיה הפיסוליים תוך פיתוח שיטת עבודה בשבבי כסף זעירים שמתלכדים למקשה אוורירית וסבוכה גם יחד. גם בתכשיטיה של נועה בר-און הפן הטקטילי מובלט, למראית עין ולמגע יד, בטקסטורות ייחודיות אותן היא יוצרת בשילוב של צורפות קלאסית ו-Silver Clay - משחת כסף שמכיירים כמו חומר קרמי. שני מאור חוזרת אל הכסף כחומר גלם ראשוני ושואבת את צורות תכשיטיה המעודנים מתוך תהליכי עיבודו הבסיסיים: התכה ורידוד.

זיכרונות ילדות וסיפור חיים משמשים מקור צורני ורגשי לפרויקטים אחדים: התכשיטים של רוני פנקס הם קליגרמות תלת-ממדיות (קליגרמה – טקסט שאותיותיו יוצרות דימוי חזותי), בהן חוויותיה ורגשותיה מקבלות צורה בחלל. תמונות ילדות מהוות קרקע עשירה מתוכה צומחים ומשתרגים תכשיטיה המרובדים של טל ברוך, תוך שימוש בשלל אמצעים כמו יציקות של בד במתכת, צריבות וסריגת קרושה (crochet).

כמה מן הבוגרים העמיקו בחקר צורות – גם מופשטות וגם פיגורטיביות: איה סמו מוצאת עולם של צורה ורגש במרווח הפואטי שבין עיגול למעויין והמעבר מפריסה שטוחה לתלת-מימד. בהשראת ספרי pop-up יצרה מיכל פורת פריסות ביריעות פלסטיק שטוחות אותן יכול העונד לקפל בעצמו כדי ליצור תכשיטים פיסוליים המשלבים הפשטה גיאומטרית אלגנטית עם צבעים ססגוניים וחומריות קלילה. מחקר אישי של אמנות הדאדא הוביל את אלישבע וולטמה ליצור תכשיטים על טהרת האסמבלאז' (קולאז' תלת-מימדי) המאגד דימויים, חומרים ומרקמים שונים לכדי דימוי שהוא גם מוכר וגם חדש, גם משעשע וגם מאיים קולקציית התכשיטים של יסמין מנדה נולדה מתוך עיסוק צורני מעמיק באביזר אפנה בעל קונוטציות ארוטיות – הבירית – ומתוך ניסיון לברוא לו הקשר אסתטי חדש. שלל חומרים ושיטות עיצוב ממוחשב ועיבוד מכאני וידני משמשים את בן פרוקטור לבניית נפחים פיסוליים ענידים מושתתים על עיקרון שכפול צורה תוך כדי שינויה ההדרגתי.

קטלוג בוגרים 2010 

בניית אתרים
  I   נדב ברקן, מיכאל גולן :עיצוב אתר
הנני מעוניין/ת לקבל מידע בתחום הלימודים באמצעות הדואר האלקטרוני
  מלא/י את פרטיך ויועץ לימודים יחזור אליך בהקדם
תחומי עניין: דוא"ל: טל': שם משפחה: שם פרטי: