ד"ר אנה דותן הציגה את מחקרה המשותף עם פרופ' חנה דודיוק שיסייע במניעת תאונות אוויריות באמצעות ננו-חלקיקים

 הצטברות קרח במערכות מטוסים היא אחת הסיבות הנפוצות לתאונות אוויריות והיא אף מעסיקה תעשיות בטחוניות המפעילות מטוסי ביון, מל"טים ומזל"טים. השיטה הנפוצה כיום להתמודדות עם התופעה היא מריחת חומרים ממסים, המשנים את נקודת הקיפאון ומונעים הקרחה. יחד עם זאת, רעילותם הגבוהה של אלו בעייתית ודורשת התייחסות מיוחדת.

צוות חוקרים בראשות פרופ' חנה דודיוק, ראש המחלקה להנדסת פלסטיקה בשנקר, וד"ר אנה אנה דותן, מרצה בכירה במחלקה, הצליח לפתח פני שטח מתקדמים למתכות ולחומרים מרוכבים, הגורם להפחתת הצטברות קרח.

"השיטה שפיתחנו התגלתה כיעילה ביותר למניעת הקרחה, אבל יש צורך למצוא דרכים להאריך את חייו של החומר ולייצר אותו בייצור המוני", הסבירה פרופ' דודיוק על המחקר החדשני שהובילו.

השיטה החדשנית מבוססת על ננו-חלקיקים הנצמדים לפני השטח ויוצרים "אפקט לוטוס": טיפות המים מחליקות מהמשטחים ובכך מונעים הצטברות קרח. אפקט זה מושג על-ידי סידור הננו-חלקיקים בצורת "מיטת פקיר" - המרחק ביניהם כה קטן, עד שהטיפות אינן מצליחה לחדור ביניהם ולפיכך אינן נדבקות.

ד"ר דותן - שזכתה לאחרונה בפרס הצטיינות ע"ש יעקב רוזן, הציגה את המחקר בכנס ביומימיקרי במכון הטכנולוגי בחולון, בהשתתפות מומחים ממגוון תחומים, בהם הנדסת חומרים, עיצוב סביבתי, הנדסה ביונית, ניהול וקבלת החלטות והנדסה ביורפואית.

בכדי לוודא את יעילות השיטה נשלחו המשטחים המטופלים למעבדה מיוחדת בקוויבק שבקנדה, המתמחה בבדיקות בתנאי קור קיצוניים (מינוס 20 מעלות צלסיוס), שם נמצא כי הטכנולוגיה יעיל פי 18 מחומרים דומים אחרים!

בעקבות הצלחת המחקר לפני כשנתיים, הובילו במחלקה להנדסת פלסטיקה שיתוף פעולה עם המכון ליישומי ננו-טכנולוגיה לתעשייה באוניברסיטת מסצ'וסטס האמריקנית ואף הוחלט להקצות מימון לקידום המחקר.

פרופ' דודיוק הסבירה כי הוחלט לקדם שם את המחקר מאחר ש"אזור בוסטון משופע בסופות שלגים קשות וקור קיצוני, לכן יש למדינה עניין לעודד מחקר וייצור מסוג זה".

(בתמונה: הפשרת קרח מכנפי מטוס - צילום: Robert Couse-Baker, Flickr - ברישיון שיתופי)

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>