ניו יורק טיימס: עודד עזר

הסוד שלו: "על מנת להיות בינלאומי תהיה הכי לוקאלי שאתה יכול "התייחסות מרתקת ומלאת השראה לננוטכנולוגיה", נכתב השבוע ב"ניו יורק טיימס" על עבודתו של עודד עזר "טיפוספרמה". עזר, 35, מעצב גרפי ישראלי, הוא הנציג הישראלי היחיד בתערוכה "עיצוב והמוח האלסטי", שנפתחה בשבוע שעבר ב-MoMA, המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. מדובר בתערוכה חדשנית, ראשונה מסוגה, שמקבת 200 אובייקטים של מעצבים נבחרים מכל רחבי העולם ומכל תחומי העיצוב ועוסקת בקשר שבין עיצוב למדע.

עזר הוא איש של ניגודים: מצד אחד, מעצב גרפי מסחרי מהמובילים בישראל, מרצה ותיק ומוערך בבית הספר לעיצוב שנקר, ומצד שני אמן אקספרימנטלי המנסח מניפסטים, מציג ומתווכח בלהט, כאילו היה עדיין סטודנט בעצמו. עזר מכנה עצמו "מדען עיצוב", והדבר בא לידי ביטוי בעבודה שהוא מציג עכשיו במומה: "הטיפוספרמה", שם שהמציא ושמורכב מהמילים אות (טיפו) וזרע (ספרם).

 "הטיפוספרמה" היא הנדסה גנטית של תאי זרע שנועדו להביא לעולם יצור שיש לו מאפיינים טיפוגרפיים (טיפוגרפיה: אמנות עיצוב האותיות וסידור הדף-ר"ק)", הוא מפרש. זוהי כמובן מטאפורה, ומה שמלהיב אותי באמת בנושא זהה הן האפשרויות האינ סופיות שגלומות בכל דבר. אחד הדברים שעליהם מוכן עזר להתווכח עד עלות השחר הוא שימורה של השפה העברית הנכחדת בעולם העיצוב הגרפי. "זהו חלק מתהליך של טשטוש הזהות הישראלית מול זו המערבית, שגם למעצבים יש חלק גדול בו", הוא אומר.

"אני בעד העברית, את עבודות העיצוב האקספרמנטליות אני עושה באותה שפה עתיקה, שפחות מ-10 מיליון אנשים מדברים בה. הכלל שלי פשוט: על מנת להיות בינלאומי תהיה הכי לוקאלי שאתה רק יכול". אם לשפוט ע"פ הביקורות הנהדרות שלהן זכתה "הטיפוספרמה" שלו השבוע ב"ניו יורק טיימס", כמו גם על פי ההצלחה המסחרית שלו, אפשר לומר שהכלל שלו עובד. 

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>