נבחרו 43 מצטייני דיקן הפקולטה להנדסה לשנת הלימודים 2018

לקראת סיום שנת הלימודים תשע"ח 2018 צוינו 43 מצטייני הדיקן בפקולטה להנדסה בשנקר, מעל שליש מהן סטודנטיות, בטקס שהתקיים ב-18 ליוני 2018. מצטייני הדיקן הם 2 עד 3 סטודנטים ,בעלי ההישגים האקדמיים הגבוהים ביותר, בכל שנתון ב- 5 המחלקות בפקולטה להנדסה המונה כ-1400 סטודנטים. פורום המצטיינים הוקם בפקולטה בכדי לתת הכרה אקדמית לשכבת המצטיינים בפקולטה במגמה לטפח את המצטיינים כמנהיגים אקדמיים המשפיעים על ההתנהלות האקדמית בפקולטה להנדסה.

בטקס השתתף דיקן הסטודנטים פיני ליבוביץ, ראשי מחלקות הפקולטה להנדסה ודיקן בית הספר להנדסה וניהול. פרופ' שמואל קניג, דיקן הפקולטה, ציין את המצוינות בהנדסה, כמוטיב מרכזי בפקולטה. הוא סקר את ההיסטוריה של ההנדסה וציין שבתקופה העתיקה המהנדס היה רב תחומי ועם השנים הפך להיות מומחה בתחום צר של מקצועו. ההנדסה תרמה בכל התקופות ישירות להתפתחות הכלכלה הלאומית וכבר מראשיתה השתמשה במדע ליישום יצירתי לצורכי האנושות אבל במאה הנוכחית השתנתה התמונה והתפתחות הכלכלה הלאומית תלויה בהכשרת מהנדסים בעלי יכולת משולבת, לא רק בתחום המקצועי הצר של התמחותם אלא גם בהבנת העולם העסקי והסביבה החברתית.

השוק המתוחכם של המאה ה-21 דורש מיומנות הנדסית משולבת. מעבר להיותו מומחה טכני, מהנדס העתיד חייב להיות אינטגרטור חוצה גבולות, מוביל שינויים, בעל יכולת יצירתית, חדשני במחשבתו ובעל יכולת להתמודד עם אתגרים המשתנים באופן דינמי.

פרופ' קניג תיאר את ההנדסה של המאה ה-21 כמשלבת בין ההבנה הטכנית המבוססת על מדעי הטבע (מתמטיקה, פיסיקה, כימיה וביולוגיה) עם יצירתיות, חדשנות ויכולת ליישם את המדע הבסיסי למוצרים בעלי ערך תוך שילוב שיקולים של הסביבה העסקית והחברתית בעבודת צוות. במהלך דבריו של קניג, הודגש שהחינוך להנדסה מתחיל כבר בחינוך התיכוני. בתקופת הלימודים התיכוניים, מקבל הסטודנט העתידי את ההחלטה הראשונית לגבי לימודים אקדמיים. לצערנו קבלת החלטה גורלית זאת נעשית על רקע של חוסר בלימודי המתמטיקה, פיסיקה וכימיה. חסר המסע שיאדיר את לימודי ההנדסה תוך הדגשת החשיבות של ההנדסה והמדע לכלכלה ולחברה. גם החינוך האקדמאי לוקה בחסר, כמעט לא השתנה דבר בלימודי היסוד ב- 20 השנה האחרונות והחינוך ההנדסי הוא "צר סרט".

לכן בכדי לשנות את המצב, קבע פרופ' קניג ,יש לנקוט פעולה במספר מישורים. ראשית במישור החינוך התיכוני, יש להגביר את לימודי המתמטיקה, פיסיקה וכימיה תוך הדגשת התרומה של ההנדסה לחברה ולכלכלה. במישור החינוך האקדמאי, יש להדגיש את האלמנטים של היצירתיות, התוכן ההנדסי, העיצוב והיישום של מוצרים על רקע עסקי וחברתי והפיכת התוכנית ל"רחבת סרט". רק השילוב ביניהם יביאו להנדסה חוצה גבולות המשלבת את ההבנה הבסיסית ההנדסית, הרקע הכלכלי וקשובה להלך הרוחות החברתי תוך שמירה על הקודים האתיים.

בישראל ישנם כ - 130 מהנדסים לכל 10,000 אלפים תושבים וסה"כ כ- 100,000 מהנדסים. בארה"ב ישנם 80 מהנדסים לכל 10,000 תושבים וביפן 70 מהנדסים לכל 10,000 תושבים. בכל שנה מתווספים 8,000 אלפים מהנדסים בישראל. בהשוואה כל שנה מייצרים הסינים 600,000 מהנדסים!

לכן, קניג מוסיף כי המסקנה היא שההישרדות הטכנולוגית של מדינת ישראל במאה ה- 21, תלויה בהכשרת מהנדסים איכותיים ומצוינים ומכאן שאין לנו סיכוי בכמות והעתיד כולו תלוי במצוינות. זוהי הסיבה, הדגיש הדיקן, שחובתנו לעצב מהנדס איכותי ומצוין. מהנדס בעל יכולת גלובלית בהכשרתו, חדשני במהותו, יזם וגמיש בהתנהלותו.

בסיכום, ביקש דיקן הפקולטה מהמצוינים את המחויבות ליישם את הידע שנלמד בשנקר ואת כישרונם בקידום החברה והאנושות תוך שמירה על יושרה וכבוד מקצוע ההנדסה. בסיום דבריו איחל פרופ' קניג למצטיינים ולמצטיינות של היום בפקולטה להנדסה, להפוך למובילים ומובילות בתעשייה, בחברה ובכלכלה של מחר.

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>