פירוק, חיבור, עיבוד, חידוש, מיחזור, חשיבה מחדש: סטודנטים מהמחלקה לעיצוב טקסטיל יצרו פריטי לבוש אישיים-חברתיים

נדמה שמעולם לא עמדו בפנינו כל-כך הרבה אפשרויות בחירה בין זהויות והגדרות, בין תפיסות ורעיונות - חופש להיות אינדיבידואלים בעידן רווי שינויים ותהפוכות, החשוף ופרוש לפנינו במרחק הקלקה. יחד עם זאת, דווקא עולם העיצוב בן-זמננו כופה עלינו להיות כמו כולם, משוייכים ומתוייגים כחלק מקבוצה.

מאז ומתמיד לווה הצורך בשייכות - משפחתית, שבטית, דתית או לאומית - באימוץ סמלים משותפים: פריטי לבוש וחפצי נוי, צבעים, שמות וקישוטים. אך מה ששימש בימים עברו כסימן זיהוי הפך לערך בפני עצמו - לקבוצת השיוך המגדירה אותנו. במילים אחרות: הפכנו לחלק בלתי נפרד מתרבות הצריכה.

מסע שחרור ממותגים, תגיות ותרבות הצריכה (צילום: אחיקם בן-יוסף)

סטודנטים משנה ד' במחלקה לעיצוב טקסטיל יצאו ל"מסע שחרור" מכבלי המיתוג, הצריכה, הראווה, הסטטוס והאגירה בסדנה אינטנסיבית ששמה לה למטרה לבחון חלופות למצב הנוכחי ולפתח מודלים חדשים של אופנה אישית ודרך חיים. 

"הצרכנות הכפייתית (Compulsive Shopping) של ימינו הפכה בלי דעת ממחלה לתרופה", אומר האמן והמרצה אורי צייג - חבר סגל המחלקה לעיצוב טקסטיל, שיזם והוביל את הסדנה: "אנורקסיה והשמנת-יתר הפכו להשתקפיות שכיחות של אותה המראה וההתכחשות העקבית להשלכות המזיקות של תהליכי הייצור ומניפולציות המכירה הפכו לגיטימיות לחלוטין". 

למשך חמישה ימים הפכה המחלקה לעיצוב טקסטיל ל"מעבדת חשיבה", בה התבקשו הסטודנטים לפרום, לפרק ולהרכיב מחדש רעיונות, תפיסות וחומרי גלם. בהנחיית ראש המחלקה, ד"ר קטיה אויכרמן, וחברי הסגל יעל קליין-גולן, רועי שכנאי ויערה פרי, הם חקרו את עמדותיהם ומעשיהם - הן כיוצרים ומעצבים, הן כצרכנים. 

משתתפי הסדנה, המצויים בשלבים ראשוניים של עבודה על פרוייקט הגמר שלהם, פעלו במרחב שבין החדשנות, החומרים והטכנולוגיה של התקופה, לבין המודעות הגוברת לצרכי הפרט והמערכת הגלובלית כולה, הדורשת פיתוח משאבים בני-קיימא. 

כל אחד מהסטודנטים התבקש להביא מארון הבגדים הפרטי שלו 3 פריטי לבוש בעלי סיפור ו/או מטען אישי, שנזנחו מסיבות שונות ואינם משמשים אותם עוד. יחד הם הוצגו ב"שוק פתוח" של סחר-חליפין ואומצו על-ידי חבריהם, שבחרו אותם עבור הפרויקטים שלהם כחומרי גלם טקסטיליים גרידא.

מצויידים בפריטים החדשים/ישנים שליקטו, החלו משתתפי הסדנה לגבש שפות חזותיות ונוסחאות עיצוב החורגות מהתבניות המוכרות, תוך בחינה מחודשת של הגוף הייחודי והפרטי שלהם כמעצבים, כמו גם התייחסות למצבו של העולם והחברה בה אנו חיים. 

"המציאות של ימינו מאפשרת, שלא לומר - מאלצת ממש, לבחון את עמדתינו כיוצרים וכיצרנים", מסביר צייג, "ולהציע אופני פעולה וייצוג ביקורתיים ואלטרנטיביים. ביקשנו לעורר בסטודנטים, רגע לפני שהם יוצאים "לעולם האמיתי", להתייחס לדפוסי החיים ולמסגרות המוכרות ולנסות לפרוץ אותן". 

תהליך היצירה דרש מהסטודנטים להתמודד עם סוגיות אישיות וחברתיות, מקומיות וגלובאליות: השפעת ניצול משאבי הטבע, קפיטליזם ותרבות הצריכה, פלטפורמות שיתוף אוניברסליות ודיגיטליות, ריבוי מקורות מידע ושווקים, נטיות אישיות ומוגבלויות סביבתיות, הרגלים, מנגנוני הסתרה וגילוי, אקלים תרבותי, תחושות, רגשות ורוח הזמן.

בסיום העבודה על הפרויקטים האישיים הציג כל אחד מהסטודנטים את מערכת הלבוש שיצר לעצמו וסקר את התהליך שעבר יחד עם חומרי הגלם, עד שהפכו לחלק בלתי נפרד ממנו, כמו גם מסביבתו הקרובה והרחוקה.

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>