גלריה, הארץ: פרופ' עודד היילברונר - חבר סגל היחידה ללימודי תרבות - בעקבות חיי התרבות והאמנות בגרמניה הנאצית

מהתיאור המסורתי של הרייך השלישי כמדינה ריכוזית המתאפיינת ב"עם אחד, רייך אחד ופיהרר אחד" לא נשאר הרבה. בעשרות השנים האחרונות נותץ הדימוי הזה במחקרים רבים, שהצביעו דווקא על ההטרוגניות שאיפיינה את המדינה הנאצית.

הפיהרר החלש, הצעירים הזועמים שלא הלכו בתלם, המדיניות הלא־עקבית ביחס להומוסקסואלים ולסביות, הקפיטליזם הפאשיסטי, המלחמה בעישון ו"החזון הירוק" הנאצי הם כמה מן הנושאים העומדים עכשיו על סדר היום של חוקרי התקופה. דימוי "השורות ההדוקות" (Die Reihen fest geschlossen), כשם אחד מהמנוני התנועה הנאצית, איבד את המונופול ההיסטורי לטובת דימוי "השורות הרופפות".

בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים שחלקו על גישה זו. בתחומי האמנות, המוזיקה, הפיסול, האדריכלות והספרות נחשפו יוצרים ויצירות שלא עמדו בקריטריונים הגזעיים, האידיאולוגיים והפוליטיים שאדולף היטלר, יוזף גבלס ואלפרד רוזנברג התוו בכתביהם ובנאומיהם. ברייך השלישי, כך התברר, פעלו יוצרים שהמשיכו לנגן ג'אז, לתכנן מבנים בסגנון מודרניסטי ולצייר נוף ודמויות שדמו יותר לזר ולאחר הנרדף מאשר לאיכר הארי הנאצי. חוקרים אחדים הצביעו על תהליך הנאציפיקציה של האמנות הגרמנית כממושך, עקלקל, מלא מהמורות וסתירות.

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>